به گزارش خودروکار، هرگز نمی توان منکر شرایط سخت، پیامدها و محدودیت های متعددی که تحریم های ناعادلانه آمریکا با خود به همراه آورد شد، اما واقعیت این است که این محدودیت ها موجب شد تا هم دلی و یکپارچگی میان تمامی اعضای حوزه صنعت خودروسازی شکل گیرد که در نهایت منجر به خلق اتفاقاتی بزرگ و شکوفایی فراوان شد.
از طراحی خودروی ملی با 92 درصد داخلیسازی تا شکست رکورد تولید سالانه گرفته تا تصاحب ۵۶ درصد از سهم بازار در خودروهای سواری در دوماه ابتدایی سال 99 از جمله توفیق های بدست آمده با تلاش و همراهی خستگی ناپذیر کارگران خطوط تولید بوده است .
همچنین با همدلی زنجیره تامین و همت قطعه سازان گروه صنعتی ایران خودرو رکورد تولید ماهانه در اردیبهشت ماه سال 99 طی دو سال گذشته شکسته شد.
با بررسی روند فروش تعدادیِ شرکت در حوزه تولید خودروی سواری و وانت نیز، می توان دریافت که مجموع فروش از ابتدای سال جاری تا تاریخ نوزدهم خرداد ماه امسال، حدود 59 هزار دستگاه بوده که به این ترتیب، 39 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. این در حالی است که مجموع فروش سال 98 حدود 408 هزار دستگاه و مجموع فروش سال 97 حدود 362 هزار دستگاه بوده است.
روند تولید و فروش هفتگی در سال جاری و مقایسه آن با سال 98
از ابتدای سال 99 تا تاریخ نوزدهم خردادماه با وجود اینکه تمامی صنایع کشور از جمله تولید خودرو متاثر از شرایط غیر معمول شیوع ویروس کرونا و تعطیلات و محدودیت هایی بودند که متعاقب آن به وجود آمد، اما با این حال، با تلاش های شبانه روزی و همت مثال زدنی تمامی کارکنان ایران خودرو، تولید و فروش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب 16 و 39 درصد رشد داشته است. هم چنین میانگین تولید هفتگی مکانیکی در اردیبهشت ماه سال 99 در حدود 11 هزار و 600 دستگاه بوده است. این در حالی است که متوسط تولید مکانیکی هفتگی در شش ماهه اول سال 98 معادل هفت هزار و 130 دستگاه بوده و این عدد در نیمه دوم سال با حدود 30 درصد افزایش، به 9 هزار و 174 دستگاه رسیده بود. متوسط تولید تجاری هفتگی نیز در نیمه اول سال 98 معادل هفت هزار و 272 دستگاه بوده است که این رقم در نیمه دوم سال با 54 درصد افزایش، به 11 هزار و 174 دستگاه رسید. گفتنی است که وضعیت مانده تعهدات و تعهدات معوق نیز دارای سیر نزولی بوده و در حال تولید و عرضه به دست مشتریان است.
پیشبرد نهضت ساخت داخل
در سالی که گذشت، تلاش مضاعفی در تمامی حوزه های گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفت تا سامانی به وضعیت نا به سامان تولید و معوقات و در مجموع هر آنچه که نبود آن حس می شد و بودنش برای رفتن به سمت توسعه و خودکفایی ضروری بود، صورت گرفت. در اولین گام ها افزایش سرمایه شرکت و خروج از ماده 141 بود. به این ترتیب که با موافقت مجموع عمومی فوق العاده در تاریخ بیست و هفتم اسفند ماه سال 98 سرمایه شرکت از 15 هزار میلیارد ریال با 2 هزار و 6 درصد افزایش، به 301 هزار میلیارد ریال رسید.
در قدم دوم که از اهداف اصلی و اساسی این خودروساز به شمار می رفت و در راستای بهره گیری و اجرای منویات مقام معظم رهبری بود، پیشبرد نهضت ساخت داخل قرار داشت. قرار گیری در این مسیر منجر شد تا مجموع کاهش ارزبری محقق شده قطعات و مواد داخلی سازی شده میزها و آیتم های خارج از میزها به میزان 132 میلیون یورو شامل 74 میلیون یورو ناشی از تعمیق ساخت داخل و 58 میلیون یورو ناشی از بهینه سازی طراحی باشد. همکاری با 9 شرکت از مجموعه وزارت دفاع برای ساخت داخل 28 قطعه و مجموعه های مورد نیاز، همکاری و مشارکت با سازمان هوافضای سپاه در حوزه های مرتبط با صنعت خودرو، ارایه بسته سیاست های تشویقی برای ساخت داخل، همکاری با شرکت های دانش بنیان و استفاده از توان این شرکت ها نیز از دیگر اقدامات ایران خودرو در راستای پیشبرد نهضت ساخت داخل بوده است.
در این مسیر با بررسی ضعف ها و مطالبات، اقداماتی در جهت برقراری تعامل شفاف و سازنده با تامین کنندگان صورت گرفت که راه را برای ارتباط هرچه بهتر با این شبکه هموار کرد. عادلانه شدن پرداخت ها به تامین کنندگان از جمله این اقدامات است. با پوشش دهی کامل شبکه تامین در پرداخت ها نیز طی سه ماه آخر سال، هر سازنده حداقل سه مرحله دریافت داشته است. هم چنین پرداخت روزانه به سازندگان و تامین کنندگان مواد اولیه در مهرماه سال گذشته از حدود 30 میلیارد تومان به 80 میلیارد تومان افزایش یافت. تمامی این اقدامات موجب شد تا در راستای تعامل مثبت و سازنده ای که با تامین کنندگان صورت گرفت، میثاق نامه اتحاد و هم دلی میان شرکت ایران خودرو و قطعه سازان برای تحقق برنامه های تولید امضا شود.
تدوین نقشه راه در حوزه های کلیدی
با بررسی گسترده تمامی زیرساخت ها و پتانسیل های موجود در گروه صنعتی ایران خودرو و با هدف دستیابی به توسعه در زمینه های متعدد، طرح ها و برنامه های متعددی ترسیم و اهداف آتی شرکت طی تدوین نقشه راهی مشخص شد. به این ترتیب حوزه هایی مانند موتور تا سال 1407، حوزه گیربکس، حوزه پلتفرم به استناد الزامات قانونی، استانداردها، نیازمندی های مصرف سوخت و تطابق با محصولات آتی شرکت، در این نقشه راه تدوین شدند. هم چنین اهداف کلان و راهبردهای سال 99 شرکت از سوی هیات مدیره تدوین، اخذ و به کلیه حوزه ها ابلاغ شد.
از تطبیق محصولات تا رونمایی ها
برای دستیابی به اهداف والاتر و رفتن راه هایی که پیش از این طی نشده بود و نیز برای اثبات این مَثَل که خواستن برابر با توانستن است، ایران خودرو موفق شد تا اتفاقات مثبتی مانند تطبیق موتور 355 دیزل با استاندارد یورو 5 را با مشارکت شرکت های زیر مجموعه شامل ایدم، ایپکو و ساپکو برای استفاده در خودروهای تجاری سنگین و نیز تطبیق موتور 457 دیزل با استاندارد یورو 4 را برای استفاده در خودروهای تجاری سنگین، رقم بزند.
از جمله اقداماتی که نه تنها موجب غرور تمامی گروه ایران خودرو بلکه موجب غرور ملی است، رونمایی از نمونه اولیه محصول جدید K132 در کلاس ابعادی C است. محصولی که 92 درصد قطعات آن داخلی سازی شده و دست رنج دانش و تلاش های بی پایان تمامی کارکنان ایران خودرو است. طراحی محصول شاسی بلند ایرانی K125، تولید آزمایشی خودروی دنا پلاس توربو با گیربکس 6 سرعته اتومات، تولید محصول رانا و سورن سال و نیز ارتقای محصولاتی نظیر رانا پلاس، سورن پلاس، سمند سال، 207 پاناروما و دنا پلاس اتوماتیک از جمله اهم دستاوردهای این خودروساز در سالی 98 است.
منبع: ایکوپرس
انتهای پیام/